ספרים ופעילויות
דוד ירח בשמיים

כתבה: אנדה עמיר // איירה: אורה איתן // הוצאת דביר

חולק בתשע"ז ב-20,000 עותקים

אוצר שירי הילדים של המשוררת אנדה עמיר מפגיש את הילדים עם שירה מגוונת, איכותית ונוגעת ללב.

פעילות בחיק המשפחה English / русский

אסופת השירים שבספר מפגישה את הילדים עם דמויות וחפצים שקרובים לעולמם: צעצועים ובובות, בעלי חיים, נופים קרובים ורחוקים ועוד. השירים שכתבה אנדה אמיר שימחו דורות של ...

פעילות בחיק המשפחה

פעילות במעון

רבים מאתנו זוכרים שירים או דקלומים ששמענו בילדותנו, נדמה שהשירים חרוטים על ליבנו יותר מכל סיפור. בשיר מתוארת עלילה שלמה במילים ספורות ולנו הקוראים נותר כר נרחב ...

פעילות בגן

גלריה

להדפסה לחצו כאן

 

אסופת שירי ילדות שכתבה אנדה עמיר, כלת פרס ישראל לשירה. השירים מפגישים את הילדים עם דמויות וחפצים שקרובים לעולמם: צעצועים ובובות, בעלי חיים, נופים קרובים ורחוקים ועוד.

רבים מאתנו זוכרים שירים או דקלומים ששמענו בילדותנו, נדמה שהשירים חרוטים על ליבנו יותר מכל סיפור. בשיר מתוארת עלילה שלמה במילים ספורות ולנו הקוראים נותר כר נרחב לפיתוח הדמיון.

בגלל אורכו הספר מודפס על נייר רגיל, לא על דפי למינציה כמו הספרים הקודמים. זו הזדמנות חזור עם ילדי המעון על כללי שמירה על ספרים.

 

בדף הספר באתר של ספריית פיג'מה לקטנטנים תוכלי למצוא קישורים ללחנים של השירים 'האנקור', 'הקיפוד רוצה לרקד', 'כושי כלב קט'. כדאי לשלוח להורים את הקישורים כדי שיוכלו לשיר אותם יחד עם ילדיהם בבית.

רעיונות לשילוב הספר בגן

  • לשירים יש מקצב. כדאי ללוות את קריאת השירים בטפיחה על הברך להדגשת המקצב. תוכלי לחלק לילדים כלי הקשה ולהזמין אותם להצטרף.
  • משחקי חרוזים: את יכולה להפנות את תשומת ליבם של הילדים לחרוזים שבשירים, בזכותם קל לנו ללמוד שירים בעל פה. את יכולה לבחור שיר אחד שתקראו יחד מספר פעמים עד שהילדים ידעו את השיר בעל פה. תוכלו גם למצוא בעצמכם חרוזים, אמרי לילדים מילה שמופיעה באחד מהשירים בספר ונסו יחד למצוא לה חרוז, למשל קטנטנה-מסכנה, לברוח-כוח.
  • ניתן לבחור כמה שירים באותו נושא ולהרחיב בו. לדוגמה, בעקבות שירים בנושא עננים והירח ('דוד ירח בשמיים', 'על ענן-כביש', 'דניאל מטפס') תוכלו לצאת יחד לחצר ולהקריא את השירים בזמן שהילדים שוכבים עם הפנים לשמיים. האם יש עננים? האם רואים את הירח? תוכלי לעבור בין הילדים ולשמוע את תשובותיהם. בהמשך הילדים יכולים לעצב יצירות של שמיים ועננים בעזרת צמר גפן ודבק.
  • כדאי לאפשר לילדים להתבונן באיורים היפים שציירה אורה איתן. האיורים מזמינים את הילדים לדמיין ולחוות בעצמם את המתואר בשיר. בעזרתם הילדים יוכלו גם לזהות את השירים, ועם הזמן הם יכירו את סדר השירים ו"יקראו" אותם לבד.
  • חלק מהשירים הולחנו. אתם יכולים להאזין ללחן ולשיר יחד, לצרף תוף, פעמון, רשרשן או שתי כפות ידיים.

לגרסה להדפסה לחצי כאן

הורים יקרים,

אסופת השירים שבספר מפגישה את הילדים עם דמויות וחפצים שקרובים לעולמם: צעצועים ובובות, בעלי חיים, נופים קרובים ורחוקים ועוד.

השירים שכתבה אנדה אמיר שימחו דורות של ילדים בישראל והפכו לנכסי צאן ברזל. חלקם גם הולחנו. אנו מקווים שגם אתם וילדיכם תיהנו משעות של קריאה, דקלום ושירה משותפים.

 

אנדה עמיר (1902-1981)

משוררת וסופרת ילדים ישראלית. נולדה בפולין ועלתה ארצה ב-1920. כתבה שירי ילדים רבים המלווים את ילדי ישראל עד היום, ובהם "הקיפוד רצה לרקוד", "האנקור", "אניית זהב" ועוד. על שיריה, סיפוריה ותרגומיה הרבים זכתה בפרס מוסד ביאליק בשנת 1936 ובפרס ישראל בשנת 1978.

 

אנו מאחלים לכם קריאה מהנה ושיחה נעימה!

פעילות בחיק המשפחה !

  • קוראים אחרת: קריאת ספר שירה שונה מקריאת סיפור. השירים שבספר קצרים וקליטים, וכדאי לקרוא אותם שוב ושוב. כדאי להזמין את ילדיכם לדפדף בספר ולבחור כל פעם שיר אחר. עם הזמן הם יכירו את המילים ויצליחו לדקלם אותן לבד.
  • שרים ביחד: חלק מהשירים בספר הולחנו. אם אינכם מכירים את הלחנים אפשר לחפש אותם באינטרנט, להאזין למנגינה ולשיר יחד. תוכלו גם לצרף לשירה כלים פשוטים: תוף, פעמון, מפוחית או שתי כפות עץ.
  • מעלים הצגה: לחיות בספר אופי אנושי: הדובי מרפא את הבובה, הירח מתקרח, והארנבת יוצאת לקניות. אפשר להציע לילדים לאסוף בובות וחיות צעצוע ולהמחיז באמצעותם שירים אהובים.
  • נזכרים בחרוזים: האם אתם זוכרים שירים שלמדתם לדקלם בילדותכם? בעקבות הקריאה בספר תוכלו לנסות להיזכר בשירים שידעתם בעל-פה ולהכיר גם אותם לילדיכם.